Strona główna Diety Dieta niskocholesterolowa

SPRAWDŹ SWOJE BMI

Podaj swoją wagę w kg:

Podaj swój wzrost w cm:

Zaznacz swoją płeć:

KobietaMężczyzna

DO POBRANIA

 

Dieta niskocholesterolowa - na spadek cholesterolu




Zasady diety:


Dieta ta jest przeznaczona dla osób z wysokim stężeniem cholesterolu i trójglicerydów, a także dla obciążonych ryzykiem zachorowania na chorobę niedokrwienną serca, zawałem, miażdżycą, udarem mózgu. Do ważnych wskaźników zagrożenia miażdżycą i chorób serca należy zaliczyć także białko C-reaktywne i homocysteinę. Dieta anty cholesterolowa powinna być bogata w witaminy: B6, B12, kwas foliowy, C, fitosterole roślinne, kwasy tłuszczowe omega-3, bioflawonoidy oraz inne składniki biologicznie aktywne - np. związki fenolowe. Aby uwolnić się od "szkodliwego" cholesterolu należy oprócz odpowiedniego żywienia również pamiętać o następujących sprawach: wysiłku fizycznym, który najlepiej "topi" cholesterol, unikaniu palenia papierosów i unikaniu palenia "biernego", unikaniu nadmiaru Słońca i unikaniu stresu.



Produkty zalecane w diecie:

  • Pieczywo pełnoziarniste, 

  • Kefir, maślanka, jogurt naturalny, 

  • Chudy biały ser, 

  • Kiszona kapusta (nie kwaszona !)

  • Czerwone wino z dzikiej róży, 

  • Ryby pochodzenia morskiego: makrela, dorsz, śledź, łosoś, szprot, sardynka (nie smażone), 

  • Oliwa tłoczona na zimno, olej lniany tłoczony na zimno,

  • Siemię lniane,

  • Marchew, czosnek, cebula, buraki, kalafior, pomidory, dynia, szpinak, kabaczki, brokuły, zielony groszek, fasola szparagowa, cykoria, sałata, ziemniaki, kapusta, 

  • Jabłka, cytryny, winogrona, truskawki, arbuzy, morele, kiwi, brzoskwinie, pomarańcze, maliny, porzeczki, 

  • Zupy owocowe i warzywne bez tłuszczu, 

  • Orzechy włoskie, nerkowca, pekan oraz migdały

  • Herbata zielona, 

  • Ryż brązowy i grube kasze, 

  • Margaryny z fitosterolami roślinnymi,

  • Naturalne (przecierane) soki owocowe i warzywne, napoje owocowe bez dodatku cukru,

  • Miód naturalny niepasteryzowany - tak aby nie doszło do unieczynnienia substancji biologicznie aktywnych ! - czyli najlepiej miód prosto z pasieki od zaufanego pszczelarza (Metoda na spadek złego cholesterolu i wzrost dobrego - przyjmowanie 80 g miodu rozpuszczonego wieczorem w 200 ml wody letniej (nie ciepłej i nie gorącej !) raz dziennie (rano na czczo).




Produkty dozwolone w diecie:

  • Mleko niskotłuszczowe, 

  • Żywność pochodzenia morskiego, 

  • Czekolada gorzka, 
  • Pieczywo jasne, 

  • Olej sojowy, słonecznikowy, masło roślinne, 

  • Cukier, 

  • Kompoty, kisiele, musy, galaretki, budynie, 

  • Makaron bezjajeczny, 

  • Chude mięso: cielęcina, wołowina, kurczaki, indyki w postaci: duszone, gotowane, pieczone w folii, pergaminie, potrawki, 
     

Produkty zabronione w diecie:

  • Mleko tłuste, 

  • Ser biały tłusty, sery żółte, sery topione, 

  • Żółtko jaja, 

  • Podroby, 

  • Pozostałe margaryny,

  • Masło

  • Gęsi, kaczki, 

  • Ryby słodkowodne, 

  • Tłuste mięso, 

  • Śmietana, 

  • Łój, smalec, bekon, 

  • Zupy w proszku, 

  • Fast-foody, 

  • Frytki, placki ziemniaczane, 

  • Czekolada słodka, słodycze, czekoladki, ciastka, cukierki, 

  • Alkohol,

  • Makaron jajeczny, 

  • Dżem, marmolada, 

  • Napoje kolorowe, gazowane, 

  • Majonez, 

  • Pączki, ciastka przygotowywane na tłuszczu.