Strona główna Diety Dieta plaż południowych

SPRAWDŹ SWOJE BMI

Podaj swoją wagę w kg:

Podaj swój wzrost w cm:

Zaznacz swoją płeć:

KobietaMężczyzna

DO POBRANIA

 

Dieta plaż południowych




Zasady diety:


Dietę tę stworzył lekarz kardiolog Arthur Agatson, by pomóc pacjentom z nadwagą, redukując ryzyko zachorowania na cukrzycę, zawału serca i wylewu przy jednoczesnej utracie wagi. Dieta plaż południowych zwana też south beach lub plaż południa polega na zastąpieniu złych tłuszczów nasyconych zdrowymi dla serca tłuszczami wielonienasyconymi, takimi jak oliwa z oliwek, orzechy, nasiona, ryby morskie, zastąpieniu złych węglowodanów o indeksie glikemicznym (powyżej 60) dobrymi pochodzącymi z ziaren, owoców i warzyw nie poddanych obróbce termicznej lub też o lekkiej obróbce.

Tablice Indeksów Glikemicznych:

Indeks glikemiczny

W diecie plaż południowych nie ma potrzeby liczenia kalorii, węglowodanów i tłuszczów ani też nadmiernym eksploatowaniu się na siłowni. Zmiany w sposobie odżywiania się przeprowadza się trzyetapowo. Pierwszy etap przynosi największą utratę wagi. Jest też najbardziej rygorystyczny, ale trwa tylko dwa tygodnie. Etap drugi jest już mniej restrykcyjny, a czas jego trwania ustala się samemu – kończy się, gdy osiągnie się wymarzoną wagę. Zwykle trwa to trzy tygodnie. Etap trzeci nie ma żadnych granic – przypisane do niego zasady żywieniowe stosuje się na stałe.





Etap I
Zjada się trzy średniej wielkości posiłki plus dwie przekąski dziennie (II śniadanie i podwieczorek). Wybiera się tylko określone produkty, a niektóre całkowicie eliminuje się z jadłospisu. Jest to  etap najtrudniejszy, bo organizm musi się przyzwyczaić do nowego  sposobu żywienia. Zaleca się spożywanie dużej ilości białka, a małej węglowodanów.

Produkty zalecane w diecie plaż południowych - Etap I:

  • chude mięso (np. pierś kurczaka – oczywiście bez skórki, polędwica wołowa, gotowana szynka wieprzowa),

  • wszystkie gatunki ryb,

  • jaja,

  • rośliny strączkowe, 

  • oliwa tłoczona z oliwek,

  • niektóre warzywa (np. brokuły, kapusta, kalafior, seler, ogórki, cukinia, zielona sałata, szpinak, pomidory), a także kakao.



Produkty zakazane w diecie plaż południowych - Etap I:

  • mleko, kefir, jogurt,

  • wszystkie rodzaje alkoholi,

  • owoce i soki,

  • buraki, marchew, kukurydza, ziemniaki, ryż,

  • makarony, ciastka, płatki śniadaniowe, wszelkie pieczywo,

  • napoje z kofeiną.

Przykład diety plaż południowych - Etap I:
Śniadanie:
Sok pomidorowy, omlet z pieczarkami, chudy ser, herbata ziołowa lub kawa zbożowa z odtłuszczonym mlekiem.

II śniadanie: 
Chudy biały ser.

Obiad: 
Sałatka z szynki, chudego sera, orzechów, doprawiona sosem z oliwy z oliwek i octu winnego.

Podwieczorek: 
Pomidory z mozzarellą.

Kolacja:
Pierś kurczaka z grilla, gotowane na parze brokuły, seler i świeże pomidory, sałata.

 

Etap II
Zwiększa się spożycie węglowodanów o wyższym indeksie glikemicznym.
Można też już włączyć do jadłospisu: owoce (ananas, arbuz, banany, soki – nie za często), a z warzyw drobną fasolkę oraz (od czasu do czasu) buraki, kukurydzę, marchew, ziemniaki, produkty zbożowe (pieczywo pszenne, makaron, ryż biały – rzadko), a także (okazjonalnie) czerwone wino i słodycze, dżemy niskosłodzone, lody, miód, gorzką czekoladę.

Produkty zalecane w diecie plaż południowych - Etap II:

  • pieczywo razowe, niełuskane kasze, ryż brązowy, niektóre owoce, gorzka czekolada.

Produkty zakazane w diecie plaż południowych - Etap II:

  • ziemniaki, pszenny chleb, 

  • buraki, marchewka, kukurydza, 

  • lody, dżemy.

Przykład diety plaż południowych - Etap II:
Śniadanie:
Jogurt z truskawkami lub jagodami oraz otrębami, herbata ziołowa lub kawa zbożowa z odtłuszczonym mlekiem.

II śniadanie:
Jajko na twardo lub chudy serek polany łyżeczką miodu.

Obiad:
Pieczony pstrąg, mieszanka warzywna polana 2 łyżkami sosu sojowego, pół główki dużej sałaty, przyprawionej oliwą i octem winnym.

Podwieczorek:
Gruszka, kawałek chudego sera.

Kolacja:
Filet z indyka, kasza kuskus, sałata z pomidorami.

 

Etap III
Etap ten nie ma żadnych granic czasowych - założenia żywieniowe dla diety plaż południowych stosuje się na stałe. Należy pamiętać przede wszystkim o stosowaniu i komponowaniu posiłków z produktów z indeksem glikemicznym poniżej 60 (chociaż czasami można pozwolić sobie na bardzo drobne odstępstwa). Wskazane są posiłki 3 razy dziennie.